فرهنگ و جامعه

این وبلاگ به منظور آشنایی با مفاهیم جامعه شناسی و فرهنگ ایجاد شده است

فرهنگ و جامعه

این وبلاگ به منظور آشنایی با مفاهیم جامعه شناسی و فرهنگ ایجاد شده است

هویت فرهنگی

زمینه فرهنگ شناسی

محمود روح الامینی ، صفحه 112-110  

 

هر گروه اجتماعی دارای تاریخ ، ضوابط خویشاوندی ، شیوه اقتصادی ، مقررات ، مناسک اعتقادی ، زبان ، ادبیات و هنر مختص به خود می باشد . این خصوصیات که فرهنگ یک جامعه را از جوامع دیگر متمایز می سازد ، معرف شناسنامه فرهنگی آن جامعه است . به عبارت دیگر گذشته تاریخی ، حماسه های آباء و اجدادی ، سرزمین نیاکان ، زبان مادری ، باورها و سنت های طایفه ای ، مفاخر ملی ، اسوه های دینی ، « عصبیت » های قومی ، هنر و ادبیات موروثی « هویت فرهنگی » جامعه را تشکیل می دهند .

هر جامعه ای معمولاً در همه جا و همه وقت بر اصالت هویت فرهنگی خود تأکید می کند و می کوشد که با قدرت و غرور مشخصه های این هویت را زنده نگهدارد و از آن دفاع کند .

آنتادیوپ انسان شناس و پزشک سنگالی که آثار متعددی در باره فرهنگ آفریقا دارد در مقاله ای در این زمینه می نویسد : « هویت فرهنگی یک جامعه به سه عامل بستگی دارد : تاریخی ، زبانی ، روان شناختی . اهمیت عوامل فوق در موقعیت های تاریخی و اجتماعی مختلف یکسان نیست . هر گاه این عوامل به طور کامل در یک ملت یا فرد وجود نداشته باشد ،‌ هویت فرهنگی ناقص می شود . تلفیق موزون این عوامل یک وضعیت ایده آل است . هرگاه یکی از عوامل مزبور تحت تأثیر قرار گیرد ، شخصیت فرهنگی جمعی یا فردی تغییر می کند و این تغییرات ممکن است تا آنجا ادامه یابد که موجب یک " بحران هویتی " شود و ... »

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد