-
تهاجم فرهنگی و قومیت کشی
چهارشنبه 14 اسفندماه سال 1387 00:58
زمینه فرهنگ شناسی محمود روح الامینی ، صفحه 115-114 یکی از پیامدهای فرهنگ پذیری با نقشه یا « تحمیل فرهنگی » این است که در اثر آن به مرور زمان هویت و قومیت و عصبیت گروه اجتماعی از بین می رود و جای خود را به مجموعه ای از ظواهر سطحی فرهنگی می دهد ، پدیده ای که مردم شناسان اصطلاح قومیت کشی را در مورد آن به کار می برند ....
-
تفاوت تبادل فرهنگی و تهاجم فرهنگی
چهارشنبه 14 اسفندماه سال 1387 00:39
سازمان مدارک فرهنگی انقلاب اسلامی، 1373، ص 19ـ20 اساساً تبادل فرهنگی و تهاجم فرهنگی در دو جهت مخالف قرار دارند. تبادل فرهنگی فرایندی متقابل و طبیعی است و با رضایت طرفین صورت میگیرد ، ولی تهاجم فرهنگی یک طرفه، غیرداوطلبانه و سلطهگرانه است و اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و حتی نظامی دارد. معرفی، انتقال و جایگزینی...
-
تبادل فرهنگی
چهارشنبه 14 اسفندماه سال 1387 00:33
زمینه فرهنگ شناسی محمود روح الامینی ، صفحه 101 دو جامعه همسایه یا دارای ارتباط ، به علت رفت و آمدها ، داد و ستدها ، مهاجرت ها و تهاجم در یکدیگر تأثیر می گذارند و خواهی نخواهی به مرور ایام تغییرات و تحولاتی را _ هر قدر اندک _ در یکدیگر به وجود می آورند ، جامعه ای را نمی شناسیم که از این » فرهنگ پذیری » یا « اشاعه » یا...
-
هویت فرهنگی
چهارشنبه 14 اسفندماه سال 1387 00:22
زمینه فرهنگ شناسی محمود روح الامینی ، صفحه 112-110 هر گروه اجتماعی دارای تاریخ ، ضوابط خویشاوندی ، شیوه اقتصادی ، مقررات ، مناسک اعتقادی ، زبان ، ادبیات و هنر مختص به خود می باشد . این خصوصیات که فرهنگ یک جامعه را از جوامع دیگر متمایز می سازد ، معرف شناسنامه فرهنگی آن جامعه است . به عبارت دیگر گذشته تاریخی ، حماسه های...
-
انواع فرهنگ پذیری
چهارشنبه 14 اسفندماه سال 1387 00:19
زمینه فرهنگ شناسی محمود روح الامینی ، صفحه 101 * زمانی که فرهنگ پذیری با میل و دلخواه انجام می گیرد که این خصوصیت فقط وقتی ممکن است که هیچگونه نابرابری اجتماعی یا سیاسی بین دو گروه نباشد و هیچکدام برتری مادی یا معنوی نسبت به یکدیگر نداشته باشند . این نوع فرهنگ پذیری دوجانبه است و در بین اقوام و گروه های همجوار و...
-
فرهنگ پذیری
چهارشنبه 14 اسفندماه سال 1387 00:12
واژه فرهنگ پذیری در زبان فارسی معادل کلمه « اکولتوراسیون » به کار می رود . فرهنگ پذیری عبارت است از رواج پدیده هایی که در اثر تماس مستقیم و مداوم بین گروه هایی از افراد با فرهنگ های مختلف به وجود می آید . پدیده هایی که از مدل های فرهنگی یک یا دو گروه نشأت گرفته است . ( زمینه فرهنگ شناسی ، محمود روح الامینی ، صفحه...
-
جنبه های مختلف فرهنگ
چهارشنبه 14 اسفندماه سال 1387 00:08
زمینه جامعه شناسی اقتباس ا.ح. آریان پور – صفحه 125 از لحاظ فرهنگ شناسی ، فرهنگ هر جامعه دو جنبه ی متمایز دارد : مادی و غیرمادی . « فرهنگ مادی » material culture شامل وسایلی است که به دست اعضای پیشین ساخته شده و برای اعضای حاضر به ارث مانده اند . فرهنگ غیرمادی non - material culture یا فرهنگ مجرد immaterial culture یا...
-
تعریف فرهنگ
چهارشنبه 14 اسفندماه سال 1387 00:04
فرهنگ مقوله وسیعی است که جامعه شناسان و مردم شناسان در مورد معنای دقیق آن به شدت دستخوش اختلاف نظر هستند . تعریف های متنوع و وسیعی از فرهنگ ارائه شده . گروهی ( مانند تایلر )فرهنگ را در یک مفهوم گسترده و فراگیر در نظر می گیرند و به مجموعه ی معارف ، عقاید ، ارزشها و هنجارها ، هنر و ادبیات ، نظام های حقوقی ، سیاسی ،...
-
آینده جوامع
سهشنبه 29 بهمنماه سال 1387 00:57
استاد شهید مرتضى مطهرى مجموعه آثار جلد دوم صفحه 358 - 365 آینده جوامع بشرى چگونه است؟آیا این فرهنگها و تمدنها و این جامعهها و ملیتها براى همیشه به وضع موجود ادامه مىدهند، یا حرکت انسانیت به سوى تمدن و فرهنگ یگانه و جامعه یگانه است و همه اینها در آینده رنگ خاص خود را خواهند باخت و به یک رنگ - که رنگ اصلى است و رنگ...
-
تقسیمات و قطب بندیهاى اجتماعى
دوشنبه 28 بهمنماه سال 1387 13:54
استاد شهید مرتضى مطهرى مجموعه آثار جلد دوم صفحه 350 -355 جامعه در عین اینکه از نوعى وحدت برخوردار است، در درون خود به گروهها و طبقات و اصناف مختلف و احیانا متضاد منقسم مىگردد و یا لااقل بعضى جامعهها چنیناند، و ممکن است جامعه در عین وحدت، در درون خود به قطبهاى متخالف و احیانا متضاد منقسم گردد.پس جامعه وحدتى دارد...
-
جامعه و سنت
دوشنبه 28 بهمنماه سال 1387 13:47
مجموعه آثار جلد دوم صفحات 343 -345 استاد شهید مرتضى مطهرى جامعه اگر وجود حقیقى داشته باشد قهرا قوانین و سنن مخصوص به خود دارد. اگر درباره ماهیت جامعه که هم اکنون بحث کردیم نظریه اول را بپذیریم و منکر وجود عینى جامعه شویم، قهرا جامعه را فاقد سنت و قانون دانستهایم، و اگر نظریه دوم را بپذیریم و ترکیب جامعه را از نوع...
-
آیا جامعه وجود اصیل و عینی دارد؟
دوشنبه 28 بهمنماه سال 1387 13:45
استاد شهید مرتضى مطهرى مجموعه آثار جلد دوم صفحات 340 - 335 جامعه ترکیبى از افراد است، اگر افراد نباشند جامعه وجود ندارد.اکنون ببینیم این ترکیب چگونه ترکیبى است و رابطه فرد با جامعه چه رابطهاى است؟در اینجا چند گونه نظریه مىتوان ابراز کرد: الف.ترکیب جامعه از افراد ترکیب اعتبارى است، یعنى واقعا ترکیبى صورت نگرفته است،...
-
جامعه از دیدگاه اسلام
دوشنبه 28 بهمنماه سال 1387 12:20
آیا انسان بالطبع اجتماعى است؟ استاد شهید مرتضى مطهرى مجموعه آثار جلد دوم صفحه 332 این مساله از قدیم الایام مطرح است که زندگى اجتماعى انسان تحت تاثیر چه عواملى به وجود آمده است؟آیا انسان اجتماعى آفریده شده است، یعنى طبیعتا به صورت جزئى از «کل» آفریده شده است و در نهاد انسان گرایش پیوستن به «کل» خود هست، و یا اجتماعى...